Nacka toppkommun för cykling

I Nacka ska det vara enkelt att välja cykeln – oavsett vart du ska!

Nacka kammar hem tredjeplats i Cykelfrämjandets kommunvelometer bland stora kommuner, förstaplats i länet och fjärdeplats i hela landet. Särskilt bra är Nacka på cykelpolitik, där vi får toppbetyg! Totalt har Nacka 217 kilometer cykelväg. Den fördjupade rapporten konstaterar att Nacka är en föregångare i att främja cykling i kommunen.

Som cykelpendlare och en stark röst för ett hållbart resande är jag väldigt stolt och glad över de fina resultaten i undersökningen. Det är ett kvitto på att vårt arbete med att göra det lättare att resa fungerar. Här ska vi ha plats för alla trafikslag, inte minst de som både är miljövänliga och hälsofrämjande. Om många cyklar är det dessutom bra för alla, även för den som väljer bil eller kollektivtrafik, säger Peter Zethraeus (M), ordförande i Natur- och trafiknämnden.

Visste du att nästan alla boende på Sicklaön kommer att kunna nå tunnelbanan inom 15 minuter – på cykel!

Läs mer om undersökningen hos Cykelfrämjandet

Fördjupad rapport för Nacka

Vår politik för framkomlighet

Läs mer om vår politik för framkomlighet här!

Nacka – där vardagen fungerar. Nackaborna ska kunna ta sig fram. Det ska vara enkelt, bekvämt och miljövänligt. Vi vill verka för ett Nacka som hänger ihop genom hållbara kommunikationer, vägar och kollektivtrafik så att Nackaborna kan få vardagspusslet att gå ihop utan köer och trängsel. Det är helt nödvändigt att infrastrukturen byggs ut för detta. LÄS MER

Om Peter Zethraeus

Peter Zethraeus, kommunalråd, ordförande i natur-och trafiknämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Kummelnäs, Boo.

Läs mer om Peter HÄR