Skräpdyk med Årets Nackabo!

För andra året i rad tog kommunalrådet Filip Wiljander (M), tillsammans med vardagshjälten Mokhliss Elkiraa – även känd som ”Fedel Surf” – ett dyk i Nackas sjöar för att plocka upp skräp. Denna gång gav de sig ut i Bastusjön och gjorde flera otroliga fynd: en kundvagn, ett traktordäck och till och med en syrgastub!

– Det är helt otroligt vad som slängs i våra sjöar, säger Filip Wiljander. Förutom att bidra till renare vatten, hoppas jag att Mokhliss engagemang inspirerar fler att tänka sig för innan de slänger skräp i naturen. I Nacka finns det många enkla sätt att bli av med sitt avfall – från Tiptapp på kommunens räkning eller via våra mobila kretsloppscentraler.”

Nacka kommun arbetar ständigt för renare vattenmiljöer. De senaste två åren har kommunen renat Bagarsjön, Sicklasjön, Järlasjön och Bastusjön från fosfor. Näst på tur är Myrsjön och Ältasjön, och just nu pågår ett projekt för att städa längs Nackas kustlinje – där bottenscanning har visat både bilar och båtar. Kommunens insatser tillsammans med engagerade medborgare hjälper till att hålla Nackas vackra sjöar och hav rena och fina.