Invigning av framtidens Fisksätra Centrum!

I fredags var det nyinvigning av Fisksätra centrum, en invigning som på många sätt symboliserar framtidens Fisksätra – en framtid där området kan uppnå sin fulla potential. Ett tryggt, blomstrande och attraktivt område. Mycket har hänt på kort tid i Fisksätra, en ny och riktigt bra skola har öppnat, fler bostäder med blandad upplåtelseform har byggts, och det sociala, förebyggande arbetet har stärkts. Under hösten öppnar ett äldreboende, en ny förskola och Multihall vilket innebär totalt 5 700kvm idrottsyta precis vid centrum.

– Den här invigningen symboliserar den nystart vi vill se av området – ny energi och en ljusare framtid. Fisksätra ska vara ett område att vara stolt över, där du både vill och kan bo genom hela livet. Därför är det viktigt för oss att det byggs bostäder medblandade upplåtelseformer, att vi ger fler möjligheten att äga sitt boende och att det finns plats för både yngre och äldre. Det ser vi kommer på plats nu, säger Agnes Palinski (M), 1:e vice ordförande i Miljö- och stadsbyggnadsnämnden.

– Och inte minst är den nya Multihallen en storsatsning för området, tillägger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande. Det är verkligen ett lyft, här finns alla förutsättningar för en meningsfull och aktiv fritid. Fisksätra har verkligen stor potential med sitt fina läge nära natur och vatten, goda kommunikationer och ett engagerat civilsamhälle. Centrumet är jättefint, och energin från de företagare som finns här är inspirerande.

2021, när Fisksätra blev klassat som ett utsatt område, lanserade vi handlingsprogrammet ”Framgång Fisksätra” för att få ordning på området, med slutmålet om att Fisksätra inte längre ska klassas som utsatt av polisen. Mycket av handlingsprogrammet ”Framgång Fisksätra” har genomförts och satts i verket, och resultaten är tydliga. Det finns inte längre någon öppen drogscen, den upplevda tryggheten har ökat och antalet brott har halverats jämfört med 2021. Nu fortsätter vi arbetet med ”Framgång Fisksätra”, för ett ”Framtid Fisksätra”!

Om Agnes och Mats

Agnes Palinski,
 bitr. kommunalråd, 1:e vice ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Igelboda, Saltsjöbaden

Läs mer om Agnes HÄR

Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande, ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Älta.

Läs mer om Mats HÄR