Nacka visar vägen i det brottsförebyggande arbetet!

När ungdomar hamnar i kriminalitet vet ofta någon instans om det, men sekretess mellan myndigheter hindrade samhället för att arbeta med ungdomen. Därför gick Moderaterna nationellt till val på att riva sekretessen mellan myndigheter för att bättre kunna arbeta brottsförebyggande, ett arbete som ska redovisas nästa år. Men i Nacka finns redan långtgående sekretessbrytande samarbete mellan myndigheter, vilket nyligen uppmärksammats i nationell media.

I P1, TV4 och Aftonbladet har Nackas brottsförebyggande insats SSPF uppmärksammats positivt. Insatsen är ett samarbete mellan skola, socialtjänst, polis och fritidsverksamheter. Syftet är att tidigt fånga upp barn med riskbeteenden och sätta in insatser innan en negativ utveckling eskalerar. Arbetssättet fungerar och flera barn och unga behöver inte längre samma stöd som tidigare.

– I ett Nacka där vi tar hand om varandra ska inte byråkrati vara ett hinder för att arbeta brottsförebyggande. Det är tack vare medarbetare som Marcus Terfelt och hans kollegor som arbetssättet fungerar, där barn och föräldrar frivilligt bryter sekretessen mellan myndigheter så att vi kan sätta in rätt insatser i rätt tid. Det ger resultat också. Nu behöver färre barn insatsen än tidigare. Vi har nu en regering som tar det brottsförebyggande arbetet på allvar, och ger oss fler verktyg än tidigare, säger Filip Wiljander (M), ordförande i socialnämnden.

Nu har samarbetet bedrivits i fem år och till nästa år är planen att permanenta finansieringen inom ramen för socialnämndens budget.

Fakta

💙 Nacka startade SSPF-samarbetet 2019 och i dag arbetar fem samordnare med ungefär 100 ungdomar.
💙 Förslaget är att de kommunala medlen till SSPF ska permanenteras och bli en ordinarie del av socialnämndens verksamhet.

Vår politik för trygghet och välfärd

Om Filip Wiljander

Filip Wiljander,
 kommunalråd, ordförande i Socialnämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Järla Sjö, Västra Sicklaön

Läs mer om Filip HÄR