Nästa år får du behålla 3204kr mer av din lön!

Den moderatledda regeringen lägger en budget för tillväxt och infrastruktur, och som innebär att du som arbetar eller har arbetat får behålla mer av dina pengar. För dig som har en lön eller pension på 35 000 kronor i månaden innebär det att du får behålla 3204 kronor mer nästa år jämfört med 2024.

Även i år fick du behålla mer av din lön jämfört med 2023, när den moderatledda regeringen införde ett nytt jobbskatteavdrag. För dig med en lön på 35 000 kronor i månaden fick du 2024 behålla 4920 kronor mer jämfört med 2023. Hittills under mandatperioden har den moderatledda regeringen därmed sett till att en Nackabo med medianlön får behålla 8 128 kronor mer varje år. Det spelar roll vem som styr!

Det här får du i sänkt skatt 2025!

Sänkt skatt på arbete

Genomförs genom ett nytt jobbskatteavdrag riktat mot låg- och medelinkomsttagare, samt höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt.

ArbetsinkomstSkattesäkning per år
25 000-1 860
33 333-2 976
35 000-3 204
41 667-4 476
50 000-4 474
62 500-10 032
83 333-10 632
125 000-10 632

Sänkt skatt på pension

PensionsinkomstSkattesänkning per år
25 000-1 812
33 333-2 988
35 000-3 240
41 667-4 428
50 000-4 428
62 500-9 972
83 333-10 596
125 000-10 596

Sänkt skatt på sparande

Nästa år blir de första 150 000 kronorna på ISK skattefria, året därefter de första 300 000. Med andra ord är det ett utmärkt tillfälle att börja sitt sparande!

• Om du har 150 000 på ISK idag, får du en skattesänkning om 1 629 kronor 2025
  • Medianen för sparande i Sverige ligger på 78 000 kronor, vilket ger en skattesänkning om 750 kronor 2025

Till 2026, när det blir skattefritt med ett sparande på ISK upp till 300 000, får du ytterligare en skattesänkning om du har över 150 000 på ditt sparkonto.

Länkar

Moderaternas pressmeddelande

Vår politik inom ekonomi

Om Mats Gerdau

Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande, ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Älta.

Läs mer om Mats HÄR