Nackalistan vägrar ta ställning mot Stenkrossen i Gungviken

Förra veckan tog kommunstyrelsens Stadsutvecklingsutskott upp vårt initiativ om en ny inriktning för Gungviken för beslut. Beslutet innebär att förslag till detaljplan ska tas fram och att en principöverenskommelse med markägaren ingås. Det är en stor seger för alla oss som inte vill se en stenkross på platsen, eftersom det innebär att politiken och markägaren är överens om att få till en annan, icke störande verksamhet på platsen.

Vi Nackamoderater har sagt nej till en stenkross från dag ett, eftersom platsen helt enkelt inte är lämplig. Att vi nu tar fram en detaljplan för området innebär dels att vi stoppar krossen, dels att vi tillskapar nya ytor för verksamheter. Båda delar är mycket viktigt och vi välkomnar markägarens ambitioner med marin verksamhet.

– Förvånande är dock att Nackalistan valde att inte delta i beslutet, med hänvisning till att de ville fortsätta att diskutera frågan inom partiet. Eftersom ärendet varit aktuellt i flera år borde alla partier vara på det klara med vad de vill. När initiativet för att driva frågan togs av alliansen i våras, reserverade sig Nackalistan mot beslutet för att de inte vill ha verksamhet på platsen. Dock står vi nu i ett vägval, antingen ser vi till att få till en bra och lämplig verksamhet på platsen, eller så riskerar vi istället att få en stenkross. Vi vet var vi står i frågan, och som tur är har vi majoritet för vår linje, säger Agnes Palinski (M), 1:e vice ordförande i Miljö- och stadsbyggnadsnämnden.

Vi frågar oss därför, vill inte Nackalistan stoppa krossen?