Utsläpp: Nacka fjärde bäst i Sverige på hållbara transporter!

Nacka har nått 92% av 2030-målet mot att minska utsläppen från personbilar sedan 2010, vilket gör att vi kommit fjärde längst i Sverige. Inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp, och därför gör det stor skillnad att ställa om transporter och bilflottan.

Heja Nacka och Nackaborna! Det ska vara enkelt att göra smarta val, och att vi nått 92 % av målet visar att många Nackabor gör just miljösmarta val. Från politiken gör vi vårt bästa med god tillgång till laddstolpar, utbyggda cykelvägar och så snart tunnelbanan. Tyvärr försvårar regionens neddragning av kollektivtrafiken vårt arbete, inte minst med flytten av bussterminalen i Slussen. Men hatten av för Nackaborna, ni är riktigt bra på att göra miljövänliga val! Säger Peter Zethraeus (M), ordförande i Natur- och trafiknämnden.

Om rankingen

Rankingen är gjord av Gröna Mobilister. I Stockholms län hamnar Nacka på en andraplats och bland kommuner med över 100 000 invånare är Nacka bäst i klassen på att ställa om transporterna. Du kan ta del av rankningen på miljö och utvecklings hemsida.

Vår politik för natur och miljö

Vår politik för trafik och framkomlighet

Nacka – där vardagen fungerar. Nackaborna ska kunna ta sig fram. Det ska vara enkelt, bekvämt och miljövänligt. Vi vill verka för ett Nacka som hänger ihop genom hållbara kommunikationer, vägar och kollektivtrafik så att Nackaborna kan få vardagspusslet att gå ihop utan köer och trängsel. Det är helt nödvändigt att infrastrukturen byggs ut för detta. LÄS MER

Om Peter Zethraeus

Peter Zethraeus, kommunalråd, ordförande i natur-och trafiknämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Kummelnäs, Boo.

Läs mer om Peter HÄR