Nu sänks skatten för mikrobryggerier!

Nackas mikrobryggerier ska inte behöva betala mer i skatt än sina europeiska konkurrenter. Runt om i landet finns över 400 aktiva bryggerier av öl och i Nacka finns sedan 2015 Nacka bryggeri, som i fjol producerade 35 000 liter öl. I regeringens budgetproposition för 2025 föreslås att alkoholskatten för mikrobryggerier av öl ska sänkas, på samma sätt som i andra EU-länder. Tillsammans med förslaget om gårdsförsäljning innebär budgeten ett ytterligare steg mot ett friare Sverige, med stärkt konkurrenskraft för små företag.

– Jag älskar öl, och det är de små, oberoende bryggerierna som gör att det finns så många goda öler på Systembolaget och på krogen. Regeringen genomför nu en välkommen förändring som gör Sverige friare, roligare och mer företagarvänligt. Det bidrar till fler arbetstillfällen, att människor får realisera sina drömmar och är bra för Sverige säger kommunalråd och Socialnämndens ordförande Filip Wiljander (M).

Förslaget syftar till att förbättra de ekonomiska förutsättningarna för små ölproducenter att bedriva sin verksamhet. Förslaget omfattar öl från bryggerier som producerar 3 miljoner liter öl per år eller mindre. Den absoluta majoriteten av alla ölproducenter i Sverige är små och får därför sänkt alkoholskatt med förslaget.

Fakta:

• Det finns ett krav på att producenten måste vara oberoende från andra ölproducenter, men det finns möjligheter för småproducenter att samarbeta med varandra.
  • Nedsättningen är konstruerad som en trappa, så ju mindre en producent är, desto större blir nedsättningen.

Vår ekonomiska politk

Vår politik för jobb och företagande

Om Flip Wiljander

Filip Wiljander,
 kommunalråd, ordförande i Socialnämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Järla Sjö, Västra Sicklaön

Läs mer om Filip HÄR