Ny arbetsgrupp för idrott-och fritidsfrågor i Nacka

Med fokus på fritid!

Det är grundläggande för oss Nackamoderater att Nacka är attraktivt och att Nackaborna trivs och har bästa förutsättningar för hög livskvalitet. För att uppnå det så krävs goda förutsättningar att utöva fritidsaktiviteter så som idrott, kultur och friluftsverksamhet.

Politik är att prioritera då ingen kan erbjuda ”allt åt alla överallt och alltid”. Vi prioriterar insatser utifrån att långsiktigt främja folkhälsan, samt att barn och unga ska ges goda grundläggande möjligheter att växa och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och intressen.

Idag är Nacka ledande bland kommuner med över 100 000 invånare vad gäller antal aktiviteter per capita i åldersgruppen 7-20 år och placerar sig här topp 10 bland alla 290 kommuner i landet. Vidare stödjer kommunen mer än 80 olika verksamheter vilket anses som mycket stor bredd i utbudet av aktiviteter. Det indikerar att den idag erbjudna kapaciteten inte skäms för sig, även om det kan upplevas på vissa håll att kommunen inte levererar upp till allas förväntningar.

För att i framtiden kunna prioritera på bästa sätt samt att få inspel på hur vi kan optimera utifrån de förutsättningar som finns, så har Nackamoderaterna initierat ett arbete med att utforma ett framtida fritidspolitiskt program. En stor arbetsgrupp grupp med representation från olika ansvarsområden så som Fritid, Kultur, Natur/Trafik och Stadsbyggnad arbetar nu med frågan.

Arbetsgruppen träffar stora delar av Nackas föreningsliv och andra intressenter för att utarbeta nästa steg i vårt fritidspolitiska program. Det är svåra frågor som skall hanteras och som inte har några exakta svar. Vilken kapacitet förväntas en kommun tillhandahålla, vad kan/måste/bör lösas på andra sätt, vad gör vi vart och hur prioriterar vi fritidsfrågor i förhållande till andra viktiga kommunala ansvar mm.

Vårt mål är att Nacka i framtiden skall fortsätta vara en ledande kommun både på bredden, dvs många alternativ för medborgarna inom fritidsaktiviteter. Men också hur utbudet växer för både breddverksamhet i kombination med höga kvalitetsmål i verksamheterna.

För detta krävs politiska prioriteringar, inte bara mellan olika idrotter och fritidsutbud, utan ibland också mellan olika intressegrupper så som skola, välfärd, infrastruktur, bostäder etc. Att bara höja skatten för att öka kommunens intäkter är heller inte lösningen på frågan. Riksrevisionen har tydligt pekat på att ökad skattetryck ger lägre skatteintäkt och att öka skatten är absolut ingen säker väg till att det ger mer till fritidsfrågor.

Arbetsgruppens arbete är uppstartat och flera möten med föreningar och förbund är bokade och genomförda. Har du inspel eller idéer som bör beaktas, så kontakta oss gärna via mejl, eller bli medlem och var med och bidra i arbetet med att fortsätta att vara bäst på att vara kommun.

Vill du bidra i arbetet? Mejla oss: nacka@moderaterna.se

Arbetsgruppen för fritidsfrågor i Nackamoderaterna

Läs mer om vår fritidspolitik