Information: Saltsjöbanans uppstart

Hur kommer det fungera när Saltsjöbanan öppnar igen?
Från den 15 februari kommer Saltsjöbanan att trafikera sträckan till Saltsjö-Järla. Härifrån avgår dedikerade ersättningsbussar för vidare resa till Slussen eller Glasbruksgatan. De ersättningsbussar som finns idag kommer att fortsätta att köra parallellt under denna period precis som idag.

Det råder viss förvirring kring informationen om ersättningsbussen från Saltsjö-Järla till Slussen. Ersättningsbussen från Saltsjö-Järla finns inte med i SL:s reseplanerare än, vilket gör att restiderna är felaktiga. Denna brist i informationen har bidragit till en rad missförstånd och felaktigheter i den pågående debatten kring Saltsjöbanans återstart.

Vi vill tydliggöra att från och med återstarten kommer det finnas en välplanerad lösning för resenärerna. Målet är att säkerställa både smidighet och tillförlitlighet under perioden fram till dess att Saltsjöbanans fulla sträckning kan återupptas. Vi uppmanar därför till att se bortom de felaktiga uppgifterna och i stället fokusera på de faktiska förbättringarna som görs för att möjliggöra en återstart.

Återstarten av Saltsjöbanan markerar ett viktigt steg framåt, och vi ser fram emot att erbjuda resenärerna en trygg och effektiv resa medan arbetet med banans fulla sträckning fortsätter.

Hur lång är resetiden?
Enligt SL:s reseplanerare är restiden idag 40 minuter. När Saltsjöbanan är i gång igen kommer restiden att bli marginellt längre, ca 47 minuter totalt – en ökning med 7 minuter. Det är uppdelat på:

  • Till Saltsjö-Järla från Saltsjöbaden: 22 minuter
  • Byte till ersättningsbuss: 5 minuter
  • Från Saltsjö-Järla till Glasbruksgatan: 20 minuter (7 stopp)

Buss 414 tar cirka 10 minuter från Saltsjö-Järla till Londonviadukten i rusningstrafik (6 stopp).

Restider på 1-1,5 ibland 2 timmar som cirkulerar är alltså felaktiga.

Vem är ansvarig för detta?
Ursprungligen skulle Saltsjöbanan starta upp i februari 2024 för att gå till Fisksätra där byte skulle ske till buss. Den driftsstraten sköts upp ett antal gånger och stoppades till sist helt av regionen i höstas.

Både Saltsjöbanan och busstrafiken är regionens ansvar. Nackamoderaterna och Nacka kommun fick till stånd ett avtal i december 2023 om att regionen skulle sörja för att bussen skulle gå hela vägen från Saltsjöbaden/Solsidan till Slussen fram till dess att Saltsjöbanan började gå till Saltsjö-Järla. Det var en stor seger. Påståenden om att det avtalet gällde fram till dess att tåget kunde gå hela vägen till Slussen är därmed felaktiga.

Det är viktigt att Saltsjöbanan kommer i drift så fort som möjligt, och i någon omfattning, om vi alls vill ha Saltsjöbanan tillbaka. Anläggningen behöver sättas under spänning, dvs strömmen behöver kopplas på, dels för att det stjäls komponenter, dels för att fukten kryper in i ledningarna om allt ligger i träda. Vidare behöver personalen upprätthålla sin kompetens, dvs lokförarna behöver köra tågen.

Det är särskilt positivt att bussarna försvinner från de många gånger slingriga vägarna i Saltsjöbaden, dåtrafik-osäkerheten vid busshållplatser och skolor försvinner också. Att minska trafik-osäkerheten för barn och unga är en viktig aspekt som gör en återstart av Saltsjöbanan ännu mer angelägen.

Varför går det inte att åka till Henriksdal i stället för Saltsjö-Järla?
Nu återtas trafiken på Saltsjöbanan till Saltsjö-Järla. Samtidigt fortsätter busstrafiken parallellt fram till 9 februari 2025, vilket är ett år längre än den tidigare planen innan Nackas överenskommelse med Regionen. Det anges i debatten att orsaken är att Nacka bygger om Värmdövägen, men det är en sanning med modifikation. Det pågår ombyggnation av Henriksdalsbron, och Slussenterminalen är långt ifrån färdig. Saltsjöbanan hade med andra ord inte kunnat gå längre än till Henriksdal, så ett byte till buss hade varit oundvikligt. Alt. Dessa faktorer gör att Saltsjöbanan inte hade kunnat köra längre än till Henriksdal, vilket innebär att ett byte till buss hade varit oundvikligt oavsett. Den bytespunkten uppfattades dessutom som ganska omständlig, vår förhoppning är att Saltsjö-Järla ska fungera bättre.

Vad händer nu?
Nackas Trafikenheten träffar Trafikförvaltningen/SL löpande. Vi ser möjligheter i att trimma restiden ytterligare genom att köra direktbuss från Saltsjö-Järla till Slussen/Glasbruksgatan, utan stopp. Det borde kunna halvera körtiden från Järla till Glasbruksgatan, en sträcka på 5 km som tar 13 minuter med bil i rusningstrafik.
Det är vår högsta prioritet.
Vi försöker oavsett linjedragning förmå Trafikförvaltningen/SL att stryka ”Henriksdalspiruetten” där bussen svänger av vid Henriksdal, att köra direkt till Slussen känns som en väldigt lågt hängande frukt. Det sparar tid och energi.

Direktbussar från Saltsjöbaden/Solsidan till Centralen är en fråga för Regionen. Vi lyfter den i kommande samtal med Regionen, men den är deras ansvar.

Man får gärna höra av sig till kommunen, men lika viktigt är att kontaktar de som sitter in regionens trafiknämnd, de är också folkvalda och det är de som äger frågan. Vi i Nacka kommer att ligga på och kräva bra lösningar, men också det blir enklare om de som egentligen äger frågan är medvetna om situationen.

Ansvariga politiker är:
Anton Fendert (MP) Ordförande Trafiknämnden anton.fendert@regionstockholm.se
Jens Sjöström (S) 1 vice ordförande Trafiknämnden jens.sjostrom@regionstockholm.se
Anna Malm Kjelve (M) 2 vice ordförande Trafiknämnden anna.malm-kelfve@regionstockholm.se