Nu har Saltsjöbanan börjat rulla igen, och från och med 9 februari är Järla station tillfällig slutstation till dess att tågen kan åka in till Slussen igen. Vi har legat på regionen och SL för att få till en så bra lösning för ersättningstrafiken som möjligt, och förhandlingarna har lett till att vi får till tre ersättningslinjer, varav två är direktbussar, till Slussen respektive Cityterminalen från Järla station.
Det är bra att vi får till både direktbuss till Slussen och till Cityterminalen, inte minst nu när bytespunkten vid Slussen ser ut som den gör. Dessutom har vi fått igenom att bussarna skippar sitt ärevarv i rondellen vid Henriksdal, det kommer spara tid i rusning! Med tre olika linjer ökar flexibiliteten för Nackas resenärer, och restiden börjar krypa ner mot 40 minuter Solsidan – Slussen, byte till ersättningsbuss inräknat. Vi jobbar varje dag för att regionen ska förbättra kollektivtrafiken för hela Nacka. Vi förstår att omläggningen kan vara besvärlig, men det här är ändå en liten seger på vägen, säger Peter Zethraeus (M), ordförande natur- och trafiknämnden. Nu väntar vi bara på att SL ska uppdatera sin reseplanerare!
Totalt tre linjer
Det blir totalt tre busslinjer, varav två är direktbussar. De två linjerna som går till Slussen stannar fortsättningsvis på Glasbruksgatan. Båda bussarna till Slussen går varje tågavgång, den till Cityterminalen går under morgonrusningen likt andra bussar från Nacka till Cityterminalen. Under rusningstid går det flera direktbussar till Slussen.
Buss 25B Järla – Slussen/Glasbruksgatan
- Stannar på alla Saltsjöbanans hållplatser (Järla – Nacka station – Sickla västra- Henriksdal – Slussen/Glasbruksgatan.
- Det går en buss på linje 25B per tågavgång.
Buss 25E Järla – Slussen/Glasbruksgatan Direktbuss
- Stannar ingenstans på vägen, utan åker direkt till Slussen från Järla station.
- I rusningstrafik går det tre bussar på linje 25E per tågavgång, både morgon och eftermiddag.
- I mellantrafiken går det 1 till 2 bussar på linje 25E per tågavgång.
Buss 25C Järla – Cityterminalen Direktbuss
- Stannar ingenstans på vägen, utan åker direkt till Cityterminalen från Järla station.
- I morgonrusningen går det en buss per tågavgång.
Solsidan – Slussen på drygt 40 minuter
Med direktbussen blir restiden nästan densamma som det är idag med ersättningsbuss hela vägen, drygt 40 minuter. Med 25B som stannar på mellanliggande hållplatser blir restiden cirka 47 minuter. Om du testar att söka och inte ser dessa linjer, oroa dig inte! SL har ännu inte uppdaterat reseplaneraren (2024-01-08)
Läs mer om Saltsjöbanan hos SL här!
Vår politik för trafik och framkomlighet
Nacka – där vardagen fungerar. Nackaborna ska kunna ta sig fram. Det ska vara enkelt, bekvämt och miljövänligt. Vi vill verka för ett Nacka som hänger ihop genom hållbara kommunikationer, vägar och kollektivtrafik så att Nackaborna kan få vardagspusslet att gå ihop utan köer och trängsel. Det är helt nödvändigt att infrastrukturen byggs ut för detta. LÄS MER
- Saltsjöbanan: Direktbussar Järla – Slussen och Järla – Cityterminalen från och med 9 februari!
- Jarlaberg behöver sin kollektivtrafik – M kräver bättre lösningar
- Information: Saltsjöbanans uppstart
- Kommentar om busshållsplatsen i Jarlaberg
- Södra länken 20 år – Moderaterna önskar sprinklers i present
Om Peter Zethraeus
Peter Zethraeus, kommunalråd, ordförande i natur-och trafiknämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Kummelnäs, Boo.