Bättre kollektivtrafik till Boo!

Vi är inte nöjda med hur regionen sköter kollektivtrafiken.

Efter många år av utbyggd service med direktbussar, båtlinjer och utökad tvärbana ser vi ett klart trendbrott. Sedan Socialdemokraterna tog över styret i regionen 2022 har Nacka konsekvent fått sämre kollektivtrafik. Inte minst är vi missnöjda med den lösning för Nackabussarna i Slussen som startar redan på måndag nästa vecka. Det innebär stora olägenheter för alla som bor i Nacka men arbetar och studerar i stan. För Boo-bor blev det ännu ett dråpslag när direktbussarna 442X och 446 istället kommer gå till Sickla udde. Ett riktigt dåligt förslag.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera händelsen

Nackamoderaterna har arbetat hårt med konstruktiva förslag och en alternativ lösning, men helt utan gehör. Vi har presenterat alternativa lösningar för terminalens placering, önskat att dubbdäckare sätts in för att bättre kunna använda den begränsade ytan och föreslagit omläggningar i trafiken.

Vi är konstruktiva och förstår verkligen utmaningarna med trafiken, men man måste kunna bo i Nacka och jobba i stan. Nu blir det minst ett år av riktigt dåliga pendlingsmöjligheter för Nackabor, inte minst för oss som bor i Boo. Många Boo-bussar är dessutom redan fulla från Orminge, då är det helt onödigt att de ska åka genom Björknäs. Styr därför om trafiken så att Björknäsborna får sittplats, och andra bussar kan gå direkt via motorvägen, säger Peter Zethraeus (M), ordförande i Natur- och trafiknämnden samt boende i Boo.

Andra förslag vi har gett i den senaste remissrundan för bättre kollektivtrafik till Boo:

• Linje 442 bör få en justerad linjedragning, i östlig riktning med avfart från väg 222 vid Griffelvägen för att på så sätt kunna stanna vid Nacka Gymnasium, på samma sätt i västgående trafik och gå på 222an via Ryssbergspåfarten.
De rödgröna i Regionen: Avslag utan kommentar.

• Framkomlighetsproblem i Björknäs gör att Nacka föreslår att fler bussar bör trafikera Värmdöleden från Orminge centrum istället för att trafikera Värmdövägen genom Björknäs, här bör dubbeldäckare kunna sättas in, precis som vid linje 474 på Värmdö, för att få ett effektivt utnyttjande av ytan i Slussenterminalen.
De rödgröna i Regionen: Avslag utan kommentar.

• Båtlinje 2 bör även angöra Telegrafberget på väg in mot Stockholm och inte endast på utvägen.
De rödgröna i Regionen: Avslag utan kommentar.

• Båtlinje 84 som går från Värmdö via Norra Boo borde angöra Nacka Strand för jobbpendling och avlastning av Slussen.

Vår politik för framkomlighet

Läs mer om vår politik för framkomlighet här!

Nacka – där vardagen fungerar. Nackaborna ska kunna ta sig fram. Det ska vara enkelt, bekvämt och miljövänligt. Vi vill verka för ett Nacka som hänger ihop genom hållbara kommunikationer, vägar och kollektivtrafik så att Nackaborna kan få vardagspusslet att gå ihop utan köer och trängsel. Det är helt nödvändigt att infrastrukturen byggs ut för detta.

Om Peter Zethraeus

Peter Zethraeus, kommunalråd, ordförande i natur-och trafiknämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Kummelnäs, Boo.

Läs mer om Peter HÄR