Cykla tryggt och smidigt i Nacka

I Nacka ska det vara enkelt att välja cykeln – oavsett vart du ska!

Många cykelpendlar i Nacka, vi har rena säkra cykelvägar. Nu kompletterar vi och kopplar ihop cykelvägarna i kommunen för att underlätta för dig som ska cykla till idrotten, affären eller skolan.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera händelsen

– För mig och många andra är cykeln en riktig frihetsmaskin, den ger en möjlighet för både unga och gamla att transportera sig på ett effektivt sätt. I Nacka ska det gå att ta sig fram med alla trafikslag, och med säkra cykelvägar ökar vi också säkerheten för fotgängare och bilister. Ett prioriterat område framåt är bland annat att arbeta med förbättringar kring exempelvis skolor, säger Peter Zethraeus (M), ordförande i natur- och trafiknämnden.

Cykelprogrammet fokuserar bland annat på förbättringar i cykelnätverket och att bygga ut strategiskt placerade cykelparkeringar. Vi etablerar tydliga stråk för vardagscyklingen, för alla. Vägvisningar ska bli tydligare och Nackas cykelstråk ska utvecklas.

Visste du att nästan alla boende på Sicklaön kommer att kunna nå tunnelbanan inom 15 minuter – på cykel!

Vår politik för framkomlighet

Läs mer om vår politik för framkomlighet här!

Nacka – där vardagen fungerar. Nackaborna ska kunna ta sig fram. Det ska vara enkelt, bekvämt och miljövänligt. Vi vill verka för ett Nacka som hänger ihop genom hållbara kommunikationer, vägar och kollektivtrafik så att Nackaborna kan få vardagspusslet att gå ihop utan köer och trängsel. Det är helt nödvändigt att infrastrukturen byggs ut för detta. LÄS MER

Om Peter Zethraeus

Peter Zethraeus, kommunalråd, ordförande i natur-och trafiknämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Kummelnäs, Boo.

Läs mer om Peter HÄR