Du kan tacka Socialdemokraterna för din förlängda restid.

Våren 2023 fick vi veta att Socialdemokraterna i Stockholms stad och region planerade att flytta vår redan tillfälliga terminal vid Slussen 750 meter bort. Varken Nacka eller Värmdö fick vara med och säga sitt, trots att det är vår vardag som påverkas av beslutet.

Sedan dess har vi arbetat hårt med att få Socialdemokraterna på bättre tankar, men förgäves. Inte nog med att de inte lyssnat, det var otroligt svårt att ens få tag på information om processen. Till slut fick Mats begära ut handlingarna som privatperson så att vi kunde se varför de valt bort andra alternativ som inneburit en kortare resväg för våra invånare.

Handlingarna visade att de utrett fyra förslag, ja du läste rätt. Enbart fyra alternativ har utretts, trots att vi på rak arm kunde se fler än så som åtminstone förtjänade en översyn. Vi presenterade ett eget förslag, som ligger kvar i sin helhet här under.

Tyvärr får vi leva med den nya terminalen till dess att Katarinaberget är redo att ta emot våra bussar. När är det då tänker du? Ja, någon gång hösten 2025, exakt datum eller ens månad är inte sagt. Men klart är i alla fall att den extra pendlingssträckan är vardag i minst ett år och under minst en vinter.

För dig som pendlar dagligen till arbete eller skola via Slussen innebär det en hel extra arbetsvecka i restid kommande år, bara för att kunna byta mellan buss och tunnelbana.

Nedskärningar i kollektivtrafiken

För att göra det hela ännu värre, presenteras gång på gång nedskärningar och försämringar i kollektivtrafiken av S-styret. I valet lovades det bättre och billigare kollektivtrafik, men istället får vi både sämre, dyrare och mindre tillgänglig kollektivtrafik.

Du kan läsa mer om nedskärningarna, samt skriva under protestlistan här: Rädda Stockholms bussar

Begäran om handlingar

Hur har de kommit fram till att detta är den bästa lösningen? Under flera månaders tid har vi försökt få till en dialog med Stockholms stad om detta – men förgäves. Till slut fick Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande, begära ut de allmänna handlingarna som medborgare. Här redogör vi för vad de har tittat på, (och inte tittat på …)

Kortfattat: De har utrett fyra förslag, och valt det enda förslag som utredningen i princip anser praktiskt möjligt, eller som inte medför förseningar. Vi menar att fyra förslag är på tok för lite för en utredning där det valda förslaget innebär en så pass stor försämring för så många människors vardag. De har inte gjort någon som helst konsekvensanalys över vad det innebär för de som reser till och från terminalen, eller något gediget underlag för att förpassa tusentals människor 750 meter bort.

Anmärkningsvärt håller även den S-ledda Region Stockholm med om att stadens förslag inte är skäligt, se trafikförvaltningens svar nedan. Överlag är regionens trafikförvaltning kritiska till förslaget, du kan läsa deras yttrande HÄR.

Vill du läsa hela handlingarna från Stockholms stad, finns de tillgängliga via länkarna nedan:

https://www.nackamoderaterna.se/wp-content/uploads/2023/10/P1-PM-Beslutsunderlag-Flytt-tillf„llig-bussterminal-Stadsg†rdsleden-20230530.pdf

https://www.nackamoderaterna.se/wp-content/uploads/2023/10/P1-PM-Flytt-tillf„llig-bussterminal-Frdjupning_20221212-1.pdf

https://www.nackamoderaterna.se/wp-content/uploads/2023/10/T2-100-10-51400-0001-1.pdf

https://www.nackamoderaterna.se/wp-content/uploads/2023/10/T2-PM-514-0001_B2-1.pdf

https://www.nackamoderaterna.se/wp-content/uploads/2023/10/T2-PM-514-0001-1.pdf

Det valda förslaget

Det valda förslaget innebär att terminalen förläggs dels på pontoner i vattnet utanför Birkaterminalen, dels på parkeringen mellan Birkaterminalen och Fotografiska. Som du ser på avstånden, är det en stor skillnad mellan den befintliga och förslagets avstånd till tunnelbanan.

De förkastade förslagen

1. Dela upp terminalen. Förkastades eftersom man vill rymma all trafik på en anläggning samt på grund av kapacitetsbrist.
2. Flytta all trafik från Slussen. Förkastades av samma anledning som 1, samt att andra hållplatser inte har kapaciteten.
3. Riv Birkaterminalen. Det enda i utredningen förutom det valda förslaget som är praktiskt genomförbart enligt staden. Förkastades eftersom rivningsarbetet riskerar att försena färdigställandet av Slussen.

Vad saknas i utredningen?

Utredningen har inte utrett de ekonomiska konsekvenserna för resenärer med flytten av terminalen. Inte heller finns en konsekvensanalys om hur det påverkar människors vardag. En genomsnittlig gånghastighet för en person är 5 km/h enligt Trafikverket. Med 10 minuters gångväg, två gånger om dagen, fem dagar i veckan tio månader om året innebär det över en arbetsvecka på ett år, för att kunna byta mellan buss och tunnelbana.

En arbetsvecka per år, som får tas från Nackabornas fritid.

Vi saknar framför allt fler förslag, på studs kunde vi se ett antal rimliga förslag som inte har utretts alls. Ett av de förslagen är att i stället lägga pontoner i vattnet utanför den nuvarande terminalen. Som synes på bilden nedan blir det flera hundra meter kortare i gångavstånd.

Är vårt förslag möjligt? Det vet vi inte – för det och andra alternativ saknas i handlingarna. Den slutsats vi kan dra av detta är att utredningen känns bristfällig, mer som att man redan på förhand bestämt sig för ett alternativ och inte velat titta på andra.

Vår politik för trafik och framkomlighet

Nacka – där vardagen fungerar. Nackaborna ska kunna ta sig fram. Det ska vara enkelt, bekvämt och miljövänligt. Vi vill verka för ett Nacka som hänger ihop genom hållbara kommunikationer, vägar och kollektivtrafik så att Nackaborna kan få vardagspusslet att gå ihop utan köer och trängsel. Det är helt nödvändigt att infrastrukturen byggs ut för detta. LÄS MER