Följ med in till Nacka Grace – regionens vackraste nyproduktion?

Har du sett bygget av Nacka Grace ännu? Det är stadshuskvarterens senaste tillskott, ett kvarter byggt i klassicistisk 1920-talsstil. Byggnationen startade 2022, och nu i september flyttar äntligen de första hyresgästerna in! Idag börjar fasaden täckas av, och hela fasaden ska vara färdig i november. Vi fick en smygkik förra veckan, följ med in!

Förra veckan fick vi möjligheten att se Nacka Grace, det första klassicistiska kvarteret som byggs i Stockholmsregionen på flera decennier. Redan nu idag börjar den norra fasaden avtäckas, och om två veckor flyttar de första hyresgästerna in.

Visionsbild från Wallenstam över hur Nacka Grace kommer att se ut när det är helt färdigbyggt från Värmdövägen.
När man ser bygget idag känns det långt borta, men fasaderna ska vara färdiga i november, och i mars flyttar de sista hyresgästerna in.
Klassiska portar med mässingsdetaljer och inspiration taget från bland annat Kinateatern i Stockholm.

Totalt är det 169 hyreslägenheter och 12 lokaler i bottenplan. Bland annat kommer en florist och ett café öppna i byggnaden.

Hörnlokalen mot Värmdövägen dit en florist kommer att flytta.

Även om 1920-talsgestaltningen har fått stå främst, har andra värden inte försummats. Alla moderniteter som finns i nybyggnation finns, och hela byggnationen har också gjorts med miljö och klimatarbete i åtanke. Bland annat har klimatförbättrad betong används, vilket sänker utsläppen med mellan 30 upp till 50 %.

Bild från det nedre garageplanet, byggt i klimatförbättrad betong. Flera av parkeringsplatserna har laddstolpar.
Marmor på väggarna och mässing på dörröppnaren.
Klassiska trappsteg i marmor i trappuppgångarna.

Hela trapphuset andas klassiskt 1920-tal, med marmor, mässing, stuckatur och färgval. Hela kvarteret har tolv trapphus vilket är fler än på de flesta nybyggnationer just för att uppnå den klassiska stilen.

Detaljbild från trapphuset

Filip Wiljander (M), Peter Zethraeus (M) och Mats Gerdau (M), som samtliga har varit med och kämpat för att få igenom byggnationen av Nacka Grace. Här glada på innergården efter en trevlig rundvandring.

Från politikens håll har vi kämpat med att få till ett klassicistiskt kvarter, och jag får faktiskt lov att säga att Nacka Graceverkligen lever upp till mina förväntningar. Här har detaljerna kommit i första rummet, med stuckatur, spröjsade fönster och mässingsskyltar vid entrén. Det här är ett lysande exempel på att det går att bygga vackert och huset kommer verkligen bli ett betydelsefullt tillskott till stadshuskvarteren. Jag vet att det har varit ett otroligt högt söktryck och jag hoppas vi kan få till fler liknande projekt framåt. De första hyresgästerna flyttar in redan nu i september och jag vill passa på att välkomna dem till kvarteret och Nacka, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

Fönsterbänk i äkta marmor ramar in det spröjsade fönstret.
Stora fönster, här i en visningstvåa mot innergården. Lägenheten kommer även ha en uteplats mittemot köket.
Bild från visningslägenheten med 2.70 meter i takhöjd, stockholmsvita väggar och päronfoder på dörrarna.

Hela fasaden planeras att vara färdig i november, och sista inflyttningarna går i mars. I stadshuskvarteren har det lagts stor vikt vid att få en blandad bebyggelse med såväl modernt, grönt som klassisk stil. Även innergården kommer vara i samma klassicistiska stil med lummig växtlighet, pergola och fontän.

Bild på innergården som är i full färd att bli redo för hyresgästernas grillkvällar och umgänge.
Vackra fasader i kulörta färger mot innergården.
Fasader med listverk högst upp, takvåningarna har även kungsbalkonger och tidstypiska mindre fönster.

Nu längtar vi till våren när Nacka Grace får synas i all sin prakt!

Vår politik för en attraktiv boendemiljö

Om Mats Gerdau

Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande, ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Älta.

Läs mer om Mats HÄR