Guldresultat för Nackas äldreomsorg!

Nacka har blivit utsedd till guldkommun för kvalitet inom äldreomsorgen av Senior alert, ett nationellt kvalitetsregister som arbetar för att förebygga vårdskador. Nacka uppfyller med råge kravet för Guldkommun genom en täckningsgrad på hela 98 %, vilket innebär att 98 % av våra äldre genomgår riskbedömningar för att motverka trycksår, undernäring, fall och dålig munhälsa.

– I vårt Nacka ska man vara trygg hela livet, från sina första till sina sista steg. Därför är en äldreomsorg i toppklass viktig, och jag är glad att våra särskilda boenden är så duktiga på att arbeta förebyggande med äldres hälsa. Det här resultatet, tillsammans med senaste mätningen från Hemtjänstindex där vi är fjärde bäst på hemtjänst i länet, gör att jag med stolthet kan säga att vi har en bra äldreomsorg i Nacka, säger Tobias Nässén (M), ordförande i äldrenämnden.

Om rankingen

Nacka och 29 andra kommuner i Sverige blev utsedda till Guldkommun i årets mätning. För att bli en guldkommun krävs en täckningsgrad på 90 % av andelen äldre som genomgår riskbedömningar. I minst 75% av dessa fall ska bakomliggande orsaker utredas och nödvändiga åtgärder genomföras. Nacka har en täckningsgrad på hela 98 %. I Stockholms Län fick förutom Nacka även Sollentuna, Upplands Väsby och Österåker utmärkelsen av Senior Alert.

Vår politik för kvalitet i äldreomsorgen

Om Tobias Nässén

Tobias Nässén,
ordförande i äldrenämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Duvnäs utskog, Östra Sicklaön

Läs mer om våra företrädare här