Linda Norberg (M), ordförande i Utbildningsnämnden inledningstalade tidigare idag på Framtidens lärande i Nacka strand inför 1600 deltagare.
Linda Norbergs inledningsanförande på konferensen Framtidens lärande finns att läsa nedan:
Det är 365 dagar på ett år. Ja, det är det faktiskt även i Nacka.
Det är fyra år på en mandatperioden.
Eftersom den här konferensen ändå är lite it influerad så kollade jag hur mandatperioden är beskrivet på källornas källa; Wikipedia:
En mandatperiod, eller mandattid, är den tidsperiod för vilken ett mandat är giltigt. Ofta avser detta den tidsperiod under vilken en politisk församling eller befattningshavare upprätthåller ämbete eller uppdrag.
I Sverige utgör en politisk mandatperiod oftast fyra år, och mandatperioden löper mellan valenfrån och med 1 november på valåret. Sveriges riksdags och svenskakommunfullmäktiges mandatperioder styrs av Regeringsformen och är sedan 1994 fyra år.
Varför står jag då här under mina få men ack så värdefulla inledande minutrar och läser från Wikipedia om mandatperioden för er. Vad har det med framtidens lärande att göra?
Jag gör det. För jag är en politiker. Inte bara för att jag bara har de här få minutrarna på mig att göra mina medskick till er utan för att det är alla oss politikers verklighet men faktiskt också skolans – oavsett om det är kommunen eller staten som finansierar den.
Så vad har det här då med framtidens lärande att göra? Jo, väldigt mycket tycker jag. För någonstans är vi nog i halvtid nu. Halvtid på en period som handlar om att modernisera lärandet i många av skolor. Jag tror vi gör det för enkelt för oss om vi tror att det handlar om att räkna antalet ipads, bärbara pcs eller androida smartphones – utan framtidens lärande handlar om en inställning till att samhällets utvecklas och så ävenverktygen för att förstå, utforska men också delta i det. Och någonstans där handlar det också om att få oss politiker att förstå. Till och med Jan Björklund, sveriges utbildningsminister och vice statsminister för er som funderande att kolla på wikipeida vem han är, han har faktiskt en ipad. Så för er som tycker att det visst handlar om produkterna. Tänk gärna igen 😉
Vad vill jag då egentligen ha sagt? Vad tror jag är framtidens lärande och vad är min poäng? Förlåt om jag gör ett kort avsteg, är Kristina Alexandersson – guldäggsvinnaren här? Kanon! Kristina: som min gamla svensklärare som försökte lära mig att hålla anföranden – var lugn. Det här har en bra poäng!
Jo, min poäng är att framtidens lärande handlar för mig i alla fall om mycket mer än teknik. Det handlar om att bygga en skola på vetenskaplig grund som rustar elever för framtidens arbetsmarknad. En arbetsmarknad som för den elev som kliver in i skolan idag är längre bort än den här mandatperioden och faktiskt flera andra mandatperioder efter den.
Så någonstans här och nu. Igår och imorgon så formas vad framtidens lärande är. Vi måste var och en av oss som har en vilja, åsikt och engagemang för framtidens lärande ta till vara på de här dagarna. Utbyta erfarenheter, nätverk och lyssna på varandra. Men viktigast av allt – vi måste ha ett mål med det vi gör här under de här dagarna.
Jag kan bara tala för mig själv. Men mitt mål är att samla på mig så mycket goda exempel, spännande kontakter och viktiga erfarenheterfrån er som jag kan för att omsätta till praktiskt handling. För ett år harbara 365 dagar. En mandatperiod bara 4 år och just nu står vi i halvtid – oavsett om vi räknar den politiska mandatperioden eller inte. Utan vi är i halvtid för att visa att framtidens lärande går att genomföra. Här och nu. För varje elev. Varje dag.