Ända sedan direktbussarna från Saltsjöbaden, Solsidan och Fisksätra ersattes av Saltsjöbanan till Järla station har problemen hopat sig. Dålig bytespunkt vid Järla station, bussar som inte inväntar försenade tåg, vagnbrist och inställda avgångar. På trafiknämnden den 19 februari lade Anna Malm Kelfve (M), Karl Henriksson (KD) och Daniel Adborn (L) en skrivelse riktad mot S-styret i Region Stockholm.


Nedan återfinns skrivelsen i sin helhet.
Åtgärder för robust kollektivtrafikförsörjning i Nacka
Att Saltsjöbanan åter trafikeras är positivt, men under de senaste veckorna har många resenärer reagerat på längre restider som försämrar möjligheterna att få vardagslivet att gå ihop. Många medborgare har engagerat sig och skrivit till ansvariga regionråd, men vittnar om att svar uteblir. Vad de ser är utspel av trafikregionrådet i media.
Det är inte rimligt och det är inte att ta ansvar för kollektivtrafiken. Det som skulle bli mer, bättre och billigare kollektivtrafik har blivit mindre, sämre och dyrare.
Nacka kommun har genomfört ett antal åtgärder för att förbättra situationen. Exempelvis har dialog med SL mynnat ut i att bussar kunnat sättas in från Järla till Cityterminalen och till Slussen/Glasbruksgatan. Nacka kommun har också byggt om stationen i Järla för bättre framkomlighet. Nacka kommun har också sagt sig vara öppna för dialog om att återuppta den tidigare busstrafiken från Saltsjöbaden/Fisksätra till Slussen och Cityterminalen åtminstone morgon och kväll.
I olika svar till resenärer från SL:s kundtjänst förs det fram att orsaken till att Saltsjöbanan inte går längre än till Järla station är att Nacka kommun bygger ”stadsgata” på Värmdövägen. Detta är inte en rättvisande bild utan arbetet på Värmdövägen handlar om tung infrastruktur såsom större VA-rör, elledningar och översvämningsskydd under vägen för att förhindra att nya tunnelbanan översvämmas. Så snart som möjligt kommer Nacka kommun att frigöra banvallen på aktuell sträcka.
Nackaborna förtjänar korrekta svar från trafikförvaltning och vänsterstyret.
Mot denna bakgrund önskar vi svar på följande frågor:
- Är vänsterstyret och trafikförvaltningen redo att diskutera att återuppta ersättningsbussar från Saltsjöbaden /Fisksätra där regionens ansvar för kollektivtrafiken avspeglas?
- Genomför Region Stockholm i dag arbeten kopplat till Saltsjöbanan (till exempel elsystem) på sträckan Saltsjö-Järla – Henriksdal som hindrar tåget från att gå till Henriksdal (bortsett från Nacka kommuns nuvarande arbeten på Värmdövägen)? Om svaret är att arbeten pågår, när beräknas dessa arbeten vara klara?
- Det finns planerade arbeten som regionen ansvarar för i detta område, till exempel arbeten vid gångtunneln under Saltsjöbanans spår vid Nacka station, när kommer dessa arbeten att genomföras?
- Innebär några sådana arbeten, som nämns ovan, att trafiken på Saltsjöbanan påverkas eller kan trafiken köras som vanligt under tiden arbete med gångtunneln genomförs?
- Givet att banvallen är frilagd på sträckan Saltsjö-Järla – Nacka station, från vilken tidpunkt planerar regionen att köra trafik på Saltsjöbanan till Henriksdal?
- Vid vilken tidpunkt beräknar regionen att Saltsjöbanan kan trafikeras till Slussen igen?
Anna Malm Kelfve, Moderaterna
Karl Henriksson, Kristdemokraterna
Daniel Adborn, Liberalerna