Mer grönska på Kvarnholmen och i Finnboda!

Närheten till natur, grönområden och vattnet är av stort värde för många Nackabor och det vill vi värna. Därför gjorde vi igår besök med vår stadsträdgårdsmästare Marlene längs med Norra kusten, det vill säga Kvarnholmen och Finnboda, för att se vad vi kan göra för att öka gröna ytor och planteringar på torg. Många boende har även kommit med viktiga och bra inspel som vi hade med oss ut på besöken.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera nyheten.

– Jag tycker verkligen att Kvarnholmen utvecklas till en otroligt vacker kommundel som väl tillvaratagit historiska element, men vissa ytor har blivit väl karga så jag ser fram emot att få upp lite träd, buskar och planteringar här, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande. Framför allt tycker jag att nya Havrekvarnstorget skulle må bra av växtlighet så det vill jag att vi prioriterar.

– Även nere vid kajen känns det viktigt att få in mer grönt för att binda ihop strandpromenaden, tillägger Peter Zethraeus (M), ordförande i natur-och trafiknämnden. Sen hoppas jag att vi bättre ska kunna nyttja Docklands scen i Finnboda och se till att få ordning på parken där. Det är en del som ska göras, men jag tror vi kan komma en bra bit med rätt små medel och hoppas kunna få igång arbetet snabbt.

🌳 Vilka torgytor besökte ni?

• Havrekvarnstorget
  • Kvarnholmtorget
  • Kajområdet
  • Torget vid Finnboda varvsväg, Ica
  • Torget vid Finnboda varvsväg, kajen
  • Ytan vid stabelbädden i Finnboda

🌷 Vad är nästa steg?

Vår stadsträdgårdsmästare Marlene tar med sig de boendes och våra tankar till enheten för offentlig utemiljö
Enheten kommer sedan ta fram förslag på vad som ska göras och i när i tid

💙 Detta arbete görs i samband med att kommunen tar över driften av ytorna.