Miljöseger – ingen stenkross i Kil!

Miljön är en hjärtefråga för mig som företrädare för Nackamoderaterna. Många väljer att slå bo i Nacka tack vare närheten till både Stockholm och naturen – därför är det avgörande att vi värnar om vår natur, bevarar halva Nacka grönt och skyddar våra vatten och havsmiljöer. Att krossen i Kil inte blir av är en stor seger – vi har redan en bättre lösning med den existerande krossen i Kovik. En seger som fredar Baggensfjärden, ett viktigt vattenområde för både rekreation och fiskelivet. Vi måste fortsätta att värna, bevara och restaurera området för ett livskraftigt fiskbestånd för en framtid som är hållbar.

Kil ligger på Värmdö, precis på gränsen till Nacka. Vi har som parti ingenting emot krossverksamhet, men det är viktigt att sådan verksamhet som ofta både är störande och miljöförstörande sker på lämpliga platser. Nacka har i dagsläget redan en kross i Kovik, utöver att vi i största möjliga mån försöker krossa på plats där vi bygger. Genom att krossa lokalt där vi bygget sparar vi in på onödiga transporter, och behöver inte heller ha flera permanenta krossverksamheter. Att det inte blir en kross vid Kil är en seger, nu kämpar vi vidare mot en krossverksamhet i Gungviken som även den skulle innebära betydande försämringar i närliggande miljö samt olägenhet för många Nackabor

Nackamoderaternas politik för Natur & Miljö

Om Agnes Palinski

Agnes Palinski,
 bitr. kommunalråd, 1:e vice ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Igelboda, Saltsjöbaden

Läs mer om Agnes HÄR