Nacka klättrar i miljöranking! Topp 4 i länet!

Nacka klättrar även i år kommunrakningen ”Sveriges Miljöbästa kommun”, och rankas nu fjärde bäst i länet av Aktuell hållbarhet. Av alla Sveriges 290 kommuner hamnar vi på plats 16, vilket är en placering närmare toppen jämfört med förra året. Bland annat visar mätningen att Nackas utsläpp av växthusgaser per invånare är en fjärdedel av genomsnittet i landet, och att vi har en avsevärt högre andel skyddad natur än snittet.

”För mig är det tydligt att vårt arbete med miljöfrågor ger mätbara resultat. Det är otroligt viktigt att de åtgärder vi genomför faktiskt gör skillnad – i Nacka sysslar vi inte med symbolpolitik. Vi ser till att det vi bygger har låga koldioxidutsläpp, vi gör det enklare för våra invånare att leva miljövänligt med exempelvis mobila kretsloppscentraler och laddinfrastruktur, och vi ser till att vår gatubelysning är energisnål. Det framgår tydligt i mätningar – våra utsläpp av både koldioxid och växthusgaser är mycket lägre än genomsnittet. Bryr man sig om miljön på riktigt, då röstar man på grönhögern, Nackamoderaterna,” säger Agnes Palinski (M), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsens miljöutskott.

Om rankingen och resultatet i Nacka

Sveriges Miljöbästa kommun är en årlig ranking med över 40 frågor och nyckeltal som rör bland annat återvinning, natur och energi. Ta del av hela Nackas resultat på Nackabladet, Nackabladet.se