Över en halv miljon i vite för Bergbanan i Nacka strand

Den anrika och historiska bergbanan i Nacka strand som binder samman kajen med torget ovanför fungerar sådär. Förra året stod den stilla i 171 dagar, alltså nästan varannan dag. Så ska det inte vara, och därför ser vi nu till att det blir kännbara konsekvenser när den inte fungerar, eller ersättningstrafik finns tillgänglig.

Med ett dagligt vitesbelopp om 5 000 kronor, blir det över en halv miljon i vite för 2023. I de fall Bergbanan inte fungerar, ska du ha tillgång till ersättningstrafik i form av exempelvis taxi.

När byts Bergbanan ut?

Bergbanan i Nacka strand ska bytas ut mot en snedbanehiss i samband med att huset bredvid rivs och uppförs på nytt. Detta ska enligt avtal ske senast 31 december 2032. Till dess ska såklart den gamla Bergbanan fungera, därför ligger vi på fastighetsägaren att ta sitt ansvar här.

Vår politik för boende och byggnation