Sänkt skatt 2025: Nästa år får du som arbetar eller har arbetat behålla mer av dina pengar!

I dag presenterade den moderatledda regeringen ytterligare budgetnyheter, bland annat sänks skatten på arbete och pension. För en genomsnittlig Nackafamilj med två arbetande vuxna innebär det nästan 9 000kr mer i plånboken nästa år*. Om man dessutom har ett sparande på ISK, blir skatten ytterligare lägre när de första 150 000 kronorna blir skattefria. Reformer som bygger Sverige rikare och starkare, och ger dig mer frihet att bestämma över din lön!

Det är ett glädjande besked att vår regering presenterar en skattesänkning även i år, och det går helt i linje med målen att öka tillväxten. Det är bra för både Nacka och Nackaborna att köpkraft och tillväxt stärks. Vi går verkligen mot ljusare tider! Viktigt för mig är också att inte bara löntagare, utan även pensionärer får sänkt skatt. Det ska inte bara löna sig att arbeta, utan det ska löna sig att ha arbetat, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

Dagens fyra budgetnyheter i korthet:

• Sänkt skatt för dig som arbetar
  • Sänkt skatt för dig som har arbetat
  • Fortsatt tillfällig förstärkning i bostadsbidraget
  • Skattefritt sparande i ISK på upp till 150 000kr

*Så här har vi räknat:

• Medellönen i Nacka (2022) är 45 058kr/månad
  • För dig med en lön mellan 41 500 – 50 000 sänks skatten med 4 476kronor/år
  • I en familj med två löner inom det spannet blir skattesänkningen 8 952kronor/år

Det här får du i sänkt skatt 2025!

Sänkt skatt på arbete

Genomförs genom ett nytt jobbskatteavdrag riktat mot låg- och medelinkomsttagare, samt höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt.

ArbetsinkomstSkattesäkning per år
25 000-1 860
33 333-2 976
35 000-3 204
41 667-4 476
50 000-4 474
62 500-10 032
83 333-10 632
125 000-10 632

Sänkt skatt på pension

PensionsinkomstSkattesänkning per år
25 000-1 812
33 333-2 988
35 000-3 240
41 667-4 428
50 000-4 428
62 500-9 972
83 333-10 596
125 000-10 596

Sänkt skatt på sparande

Nästa år blir de första 150 000 kronorna på ISK skattefria, året därefter de första 300 000. Med andra ord är det ett utmärkt tillfälle att börja sitt sparande!

• Om du har 150 000 på ISK idag, får du en skattesänkning om 1 629 kronor 2025
  • Medianen för sparande i Sverige ligger på 78 000 kronor, vilket ger en skattesänkning om 750 kronor 2025

Till 2026, när det blir skattefritt med ett sparande på ISK upp till 300 000, får du ytterligare en skattesänkning om du har över 150 000 på ditt sparkonto.

Länkar

Moderaternas pressmeddelande

Vår politik inom ekonomi

Om Mats Gerdau

Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande, ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Älta.

Läs mer om Mats HÄR