Fler avgångar, inte färre!

Fler avgångar, inte färre!

Rädda Nackas kollektivtrafik!

Vänsterstyret lovade bättre och billigare kollektivtrafik i valet 2022. Resultatet blev sämre och dyrare.

Rädda Nackas kollektivtrafik!

Kollektivtrafiken är 100 % regionens ansvar. Sedan valet har S-styret i regionen med Aida Hadzialic (S) och Anton Fendert (MP) i täten svikit resenärerna genom högre skatt, högre SL-priser och färre avgångar.

I Nacka har regionen skurit ner på 9 linjer och lagt ned 5 linjer helt. Dessutom tvingas vi stå ut med en riktigt dålig Slussenlösning som S-styret i Stockholm är ansvariga för.

I hela länet har Region Stockholms S-styre lagt ner 21 busslinjer och skurit ner på ca 90 linjer. I innerstan har 688 avgångar per dag försvunnit. Det drabbar oss pendlande Nackabor varje dag.

Moderaterna vill möjliggöra för fler att resa kollektivt och att kollektivtrafiken ska utvecklas, inte avvecklas! Hjälp oss sätta tryck på regionsstyret!

Busslinjer som lagts ner helt:

  • 452 Västra Orminge – Nacka Gymnasium
  • 453 Orminge – Nacka Gymnasium
  • 454 Boo Backe – Nacka Gymnasium
  • 484 Sickla Udde – Mölnvik
  • 402X Slussen – Nacka Gymnasium

Att det slår hårt mot elever som går på Nacka gymnasium är tydligt, och väldigt beklagligt. Nacka Gymnasiums parkeringar är redan idag överfulla. Nackamoderaterna har sagt nej till samtliga nedläggningar och vill ha tillbaka bussarna till Nacka gymnasium. Åtminstone vill vi se fler avgångar på de linjer som trafikerar sträckorna under morgonrusningen, speciellt på Sockenvägen.

Busslinjer som försämrats:

  • 425 (Slussen – Gustavsberg Lugnet): Slutar gå på helger
  • 435C (Stockholm C – Hemmesta): Slutar gå från Stockholm C samt får färre avgångar på morgonen
  • 442X (Slussen – Orminge): försämrad turtäthet
  • 447 (Boo Backe – Slussen): Första avgången går 30 minuter senare
  • 405 (Hornsberg – Nacka Sjukhus): Slutstation ändras från Hornsberg till Fridhemsplan
  • 411C (Stockholm C – Skuru Skola): försämrad turtäthet
  • 71 & 403 (Jarlaberg – Sickla udde – Slussen): Sammanslagning av linjerna som innebär att:
    • Direktkopplingen mellan Sickla Allé/Sickla Udde – Jarlaberg försvinner
    • Sträckan Sickla Allé – Nacka forum får sämre turtäthet
  • Linje 53 Karolinska institutet – Henriksdalsberget 25 % neddragning i mellantrafik, från ca 4 till 3 avgångar i timmen.
  • Linje 55 Finnberget – Henriksdalsberget – Tanto 33 % neddragning i mellantrafik, från ca 3 till 2 avgångar i timmen.

Så här vill Nackamoderaterna förbättra kollektivtrafiken

Vi vill återställa kollektivtrafiken i Nacka och i resten av regionen, och sen vill vi göra trafiken ännu bättre.

Boo

  • Linje 414 (Orminge Centrum – Slussen): Vi vill att linjen trafikerar i rusningstid, särskilt viktigt är trafikeringen i morgonrusningen i riktning mot Slussen. För boende i Tollare och Lännersta med målpunkt i Nacka, Skuru, Järla och Sickla krävs i dagsläget att dessa går upp nästan 300 m för byte till ny buss i Björknäs centrum.
  • Nattrafiken till Tollare och Lännersta behöver förbättras. Hela området söder om Värmdöleden bristande har bristande nattrafik.
  • Utökad trafik som knyter ytterområdena i Boo till Orminge centrum för att avlasta parkeringsbehovet kring centrum. Det ska vara möjligt att åka buss hela vägen utan att ta bilen till Orminge centrum även utanför rusningstrafiken. Andelen bussar som går direkt via motorvägen efter Orminge centrum bör öka.
  • Med anledning av att den nya Skurubron öppnar bör man se över linjedragningar och flytta en del av motorvägsbussarna som går via Orminge centrum från Björknäspåfarten till Ormingepåfarten för att avlasta Värmdövägen.

Sicklaön

  • Ökade turer på linje 409 och 449 i morgon- och eftermiddagsrusningen för att förbättra tillgängligheten för boende på Skurusundsvägen.
  • Linje 840 bör utökas till att inkludera Jarlaberg, lämpligen kan bussen köra höger före tunneln till Nacka strand via Jarlabergsvägen till Augustendalsvägen.
  • Linje 402 borde förlängas till Nacka Forum. Linjen har idag slutstation vid Nacka stadshus. Alternativt Nacka Forum Norra – Skvaltan – Storängen – Nacka Forum.
  • Linje 53 och linje 55 bör ha samma hållplatslägen vid Slussen och vid Henriksdalsberget för att underlätta byten och därmed resandet.
  • Linje 55 bör ges ökad turtäthet och oftare eller alltid gå till Finnberget
  • Linje 53 bör gå oftare
  • Återställ linje 71 och 403, samt öka turtätheten på linje 71

Älta

  • Linje 840 från Älta till Nacka Forum måste förstärkas. Bussen bör även stanna vid Nacka Kvarn.
  • Linje 401 behöver justeras med anledning av den skolutveckling och utbyggnad som sker i Sickla under året.
  • Ökad turtäthet på buss 821 i rusningstid för att förstärka kopplingen till Södra Hedvigslund, detta möjliggör bättre koppling till övriga kommunen.
  • Linje 814 önskas ge utökad trafikeringstid

Fisksätra & Saltsjöbaden

  • Saltsjöbanans ersättningsbussar behöver ökad turtäthet samt bättre tidspassning. Tidtabeller på relevanta bussavgångar bör bättre synkas med skolornas tider för skoldagens början och slut. Idag blir det långa skoldagar med mycket väntetid. Idag upplevs det som osäkert när man planerar resa och många väljer därför bilen i stället. Detsamma gäller bussbyten där avgående buss ofta avgår utan att invänta anslutande buss. Ett sådant exempel är vid bussbyte i Fisksätra där resenärer kan få vänta 30 minuter pga av att bussen inte inväntar anslutande buss från Saltsjöbaden. Ersättningsbussarna behöver ökad turtäthet eftersom den är betydligt lägre jämfört med den trafik som ska ersättas

Sjötrafik

  • Här har Trafikförvaltningen gjort några positiva ändringar, bland annat kommer Pendelbåtslinje 80 mellan Nacka Strand – Nybroplan gå var 10:onde minut i rusningsriktning, jämfört med var 15:onde minut som det går i dagsläget. Det tycker vi är väldigt bra!
  • Ett annat positivt besked är att pendelbåtslinje 83 (Stockholm – Vaxholm – Ramösund) permanentas efter sommaren 2023. Det innebär bättre tillgänglighet för Nackabor, i och med att linjen kan komma att få flera hållplatser. Att linjen permanentas är mycket positivt för kommunens boende och resenärer till och från Telegrafberget samt Orminge.
  • Pendelbåtslinje 84 (Strömkajen – Ålstäket) börjar trafikeras i april 2024 och bland annat angöra i Risets brygga. Vi vill även att 84 ska angöra en brygga i norra Skuru, förslagsvis bryggan vid Visborgs minne.

Senaste nytt:

Nacka kommun tycker att de föreslagna förändringarna för sjötrafiken och Saltsjöbanan är bra. När det gäller busstrafiken blev det stora förändringar hösten 2024 när den tillfälliga bussterminalen vid Slussen öppnade. Kommunen har förslag på förbättringar för flera busslinjer inom olika delar av kommunen.

Nacka kommun lämnar följande synpunkter:

Sjötrafiken

Nacka kommuns synpunkter på trafikförvaltningens förändringsförslag:

• Linje 2 (Stockholm – Vaxholm) Telegrafberget föreslås trafikeras av enstaka av Waxholmsbolagets turer i syfte att erbjuda trafik mot skärgården, vilket kommunen anser är positivt för att öka tillgängligheten till Telegrafberget samt mot skärgården. Linje 2 bör även angöra Telegrafberget på väg in mot Stockholm och inte endast på utvägen.

• Linje 83 (Stockholm – Vaxholm – Ramsösund) Linjen föreslås utökas till att även angöra Kastellet, samt anlöpa Vegabryggan på Rindö, vilket kommunen anser är positivt. Kommunen önskar att linjen får ytterligare fler avgångar.

• Linje 17 (Stavnäs – Nämdö – Mörtö – Stavsnäs) En avgång på söndagar under vårtidtabellen som går via Nämdö till Saltsjöbaden föreslås ändras till att gå till Stavsnäs i stället. Kommunen anser att denna avvägning är rimlig.

Nacka kommuns förslag till vidare förbättring:

• Nacka kommun föreslår att linje 84 utökas till att trafikera Nacka strand för att bidra till ökad tillgänglighet till Nacka samt ut mot Värmdö. Kommunen ser även att det är positivt om andra bryggor i kommunen kan trafikeras av linjen framöver.

Saltsjöbanan

Avseende förslaget att Saltsjöbanan fortsatt kommer att vara avstängd mellan Saltsjö-Järla och Slussen vill kommunen poängtera vikten av att skapa en tillgänglig och effektiv bytespunkt vid Saltsjö-Järla för byte till ersättningstrafik och befintlig busstrafik.

Tvärbanan

Förlängningen av tvärbanan till Ursvik anser Nacka kommun är mycket positivt. Nacka kommuns förslag till vidare förbättring:

• Nacka kommun vill även lyfta vikten av en tillgänglig bytespunkt vid Sickla mellan tvärbanan och busstrafik, särskilt i samband med pågående ombyggnationer i området samt trafikkonceptet i Slussen.