Vill Socialdemokraterna ta 100 000 från varje Nackahushåll?

I veckan blev det klart att den planerade bussterminalen och överdäckningen av Värmdöleden mellan Nacka Forum och Jarlaberg skulle kosta 8,5 miljarder kronor och innebära mer än 10 års trafikstörningar. Därför vill vi moderater pausa projektet. Det är inte försvarbart att skuldsätta en hel generation Nackabor. Vi vill inte ha ett ”Slussenprojekt” i Nacka.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på Facebook, där du även kan kommentera händelsen.

Socialdemokraterna är upprörda över att vi inte längre vill ”genomföra den här viktiga kollektivtrafikknutpunkten”, som oppositionsrådet Johanna Kvist (S) säger i NVP.

Så vad vill Socialdemokraterna egentligen? Är de beredda att fortsätta projektet och lägga in 8,5 miljarder? Det skulle behövas en skattehöjning på minst 1 krona i 10 år – eller 10 000 kronor per år för en vanlig Nackafamilj, sammanlagt 100 000 kronor för de kommande 10 åren. Skattehöjningar är ju inget som de brukar ha problem med. I stället för ”vård, skola och omsorg” blir det ”överdäckning, betong och trafikstörningar”.

Vi moderater ser hellre att våra invånare får behålla mer av sina egna pengar. Vi vill ha en annan lösning som ger bra bytesmöjligheter för pendlare vid den kommande tunnelbanan vid Nacka forum och samtidigt ger möjlighet för en fortsatt attraktiv och grön stadsmiljö. Och allt till en rimlig kostnad utan höjd skatt